جامع بررسی کلمات کلیدی
15 بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی برای سئو در سال 2024 رایگان + پولی
می توانید در یک نگاه ببینید که هر ماموریت چقدر به دلار ارزش دارد و همچنین انجام هر یک چقدر دشوار است. من همچنین بسیار دوست دارم که تکمیل ماموریتها به شما امتیاز XP را بدهد تا بتوانید در ابزار، درست مانند یک بازی ویدیویی، «سطح بالا» بگیرید. برای کسانی که میخواهند خیلی قوی کار کنند و هزینه کنند، استفاده از این ابزار به شدت توصیه میشود. تجربه استفاده از سئو سیگنال به عنوان ابزار ایرانی و قدرتمند را از خود دریغ نکنید. اگر تخصص شما تنها در حوزه سئو است پیشنهاد میکنیم زمان خود را صرف یادگیری و استفاده از این ابزار نکنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
کار کردن با آن خسته کننده است، و حتی ثبت نام مشکل است، زیرا باید یک حساب Google Ads ایجاد کنید و اولین کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کنید قبل از اینکه بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. بزرگترین مشکل من با Google Keyword Planner این است که در تخمین حجم جستجوی آن بسیار مبهم است. برنامه ها از 59 دلار در ماه شروع می شوند و تخفیف ها با صورتحساب سالانه در دسترس هستند. برنامه ها از 59 دلار در ماه شروع می شوند، با پرداخت سالانه 2 ماه رایگان دریافت کنید. برنامه ها از 49 دلار در ماه شروع می شوند، با پرداخت سالانه 2 ماه رایگان دریافت کنید. این باعث میشود فرآیندی که معمولاً خستهکننده است بسیار سرگرمکنندهتر باشد، و من متوجه شدم که به شما کمک میکند تمرکز و انگیزه داشته باشید.
SEMrush یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو و تحقیق کلمات کلیدی در دنیا است. این ابزار به کاربران اجازه میدهد تا اطلاعات جامعی درباره کلمات کلیدی، میزان رقابت، و تحلیل رقبا به دست آورند. یکی از ویژگیهای برجسته SEMrush، قابلیت تحلیل کامل استراتژیهای کلمات کلیدی رقبا است. KeywordChi یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که به طور ویژه برای بازار فارسی طراحی شده است. این ابزار به کاربران کمک میکند تا کلمات کلیدی مناسب برای سئو و بهینهسازی محتوا پیدا کنند.
در این راهنما، ما اهمیت تحقیق کلمات کلیدی را مورد بحث قرار خواهیم داد و شما را با نحوه یافتن سیستماتیک بهترین کلمات کلیدی برای محتوای خود و نحوه اطمینان از همسویی آنها با هدف کاربر آشنا خواهیم کرد. برای بررسی یک موضوع خاص، با استفاده از هر یک از پیوندهای زیر، مستقیماً به آن بخش بروید. در گزارش، هزاران پیشنهاد کلمات کلیدی را در کنار حجم جستجوی ماهانه آنها خواهید دید. و می توانید روی هر کلمه کلیدی کلیک کنید تا آن را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل کنید. دادههای پیشنهاد خودکار را تقریباً از هر موتور جستجو در وب میگیرد و همه آنها را در یک مکان جمعآوری میکند.
همچنین، کلمات کلیدی با کلمات پرتکرار متفاوت هستند، زیرا کلمات کلیدی از نظر مفهومی مهماند، حتی اگر به دفعات کم تکرار شوند. در حین انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی SEO، در نظر بگیرید که آیا محتوای شما واقعاً با هدف مصرف کننده مطابقت دارد یا خیر. با این حال، برای یافتن فرصتهای کلمه کلیدی پنهان در محتوای موجود شما عالی است. برای کشف کلمات کلیدی جدید، یا یک کلیدواژه اولیه مرتبط یا یک URL وب سایت را وارد میکنید، سپس مکانهایی را که میخواهید هدف قرار دهید انتخاب کنید، و دریافت نتایج را بزنید. و به همین دلیل، میتواند ایدههایی برای کلمات کلیدی ارائه دهد که ابزارهای دیگر اغلب از دست میدهند.
البته ابزار سئو میزفا تولز ۱۰۰ امکان دیگه داره که میتونید در این صفحه مشاهده کنی و اگر خواستی رایگان عضو شو و تست کن و بعدا اگر خواستی به صورت حرفه ای ازش استفاده کن. همینطور برخی از این روش ها به تنهایی کافی نیستن و بررسی یک روش به تنهایی میتونه به جای اینکه اثر مثبت بذاره اثر منفی روی انتخاب کلمات و عملکرد شما در سئو داشته باشه. روش یادگیری خود را با کلاسیتو تغییر دهید، با ابزارها و منابع پیشرفتهای که به شما کمک میکنند به اهداف خود برسید و پتانسیل خود را به حداکثر برسانید. هنگامی که یک مصرف کننده یک عبارت جستجو را در گوگل وارد می کند، در جستجوی چیزی است و هر سوالی نیاز به یک پاسخ مشابه دارد. یک استثنا در این استراتژی این است که رقبای شما محتوای با کیفیت منتشر نکرده باشند.
تصویر زیر فضای کار با کیورد پلنر را نشان میدهد و در هر گزارش میتوانیم تا 10 عبارت مختلف را در آن وارد کنیم. در کنار این 3 فاکتور، درک هدف کاربر از جستجو به ما کمک میکند تا محتوا و تجربه مناسبی را در اختیارش قرار دهیم و این تصمیم معمولا در مرحله Keyword Targeting و در طول تدوین استراتژی سئو انجام میشود. برای هر تصویری که در صفحه استفاده میکنید، حتماً یک متن جایگزین (Alt Text) بنویسید. اگر تصویر با موضوع صفحه مرتبط است، متن جایگزین باید هم توصیفی باشد و هم بهصورت طبیعی شامل کلمه کلیدی باشد. این کار علاوه بر کمک به سئو، به کاربران دارای مشکلات بینایی هم کمک میکند تا مفهوم تصویر را بهتر درک کنند. کاربران زمانی کلمات کلیدی اطلاعاتی را جستجو میکنند که بهدنبال یادگیری یا پیدا کردن پاسخ یک سوال هستند.
اتفاقا در بیشتر موارد برداشت اولیه ما با نیاز مخاطب یکسان نیست چرا که به واسطه تخصص و تجربه در حوزه کاری خود بسیاری از مفاهیم را بدیهی فرض میکنیم یا از اصطلاحات تخصصی بهره میگیریم. ارزشمندترین کلمات آنهایی هستند که؛ بیشترین میزان جستجو، کمترین رقابت و بالاترین ارزش سرمایهگذاری را داشته باشند. دیگری امتیاز اولویت است که معیارهای دیگر را برای تعیین ارزش کلی یک کلمه کلیدی ترکیب می کند. برنامه ها از 89 دلار در ماه شروع می شوند و می توانید با صورتحساب سالانه 20٪ پس انداز کنید. برنامه های پولی از 299 دلار در سال شروع می شود، 20٪ با یک برنامه 2 ساله یا 34٪ با یک برنامه 3 ساله پس انداز می شود.
در زیر نمودار سؤالات، نمودارهای دایره ای دیگر کلمات کلیدی مربوط به حرف اضافه و مقایسه را به شما نشان می دهند. دوباره، اینها بر اساس کلماتی که شامل می شوند با هم گروه بندی می شوند (مثلاً به، با، بدون، برای، در مقابل، و غیره). میتوانید فرصتهای فوقالعادهای برای کلمات کلیدی رشتهای طولانی در این نمودارها پیدا کنید. اگر کلمه کلیدی مورد نظر خود را پیدا کردید، می توانید آن را به سبد کلمات کلیدی خود اضافه کنید و ایده های خود را به یک فایل CSV صادر کنید یا آنها را در کلیپ بورد خود کپی کنید. اگر میخواهید برای پستهای وبلاگ ایدههایی برای کلمات کلیدی ایجاد کنید، احتمالاً میخواهید مثلاً Google یا Bing را انتخاب کنید. اگر به دنبال کلمات کلیدی محصول هستید، ممکن است از آمازون یا eBay استفاده کنید.
به عنوان مثال اگر بخواهیم رقابت “مرسدس بنز” و “BMW” را در جهان مقایسه کنیم و بدانیم که هرکدام در چه کشورهایی بازار بزرگتری دارند این ابزار کمک زیادی به ما خواهد کرد. به عنوان مثال اگر کیورد پلنر عدد 2000 را برای یک عبارت اعلام کرد تخمین ما از میزان جستجوی ماهانه این عبارت بین 10 تا 20 هزار است. تمامی ابزارهای حرفهای و غیرحرفهای که در مقاله به آنها اشاره کردم، جزو بهترینها برای تحقیق و بررسی کلیدواژهها هستند. اما شما نمیتوانید صرفا یک ابزار را برای یافتن، تحقیق یا بررسی عبارتهای کلیدی ملاک قرار دهید. چند ماهی هست از سرویس کی دبلیو رنک استفاده می کنیم و در این سرویس به همه جزئیات گزارش دهی و ابزارها، جهت چکینگ رتبه کلمات شامل کشور، دستگاه و موارد UI/UX دلخواه، توجه شده است. ما به دلیل حجم بالای کیوردها در پروژه ها (بالای هزار) از سرویس سفارشی سازی شده که خارج از پکیج های سایت هست، استفاده می کنیم.
در ادامه به معرفی بعضی از بهترین ابزارها برای پیدا کردن کلمات کلیدی میپردازیم. در ادامه نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا را در دو ابزار Ahref و Semrush توضیح میدهیم. برای استفاده از این ابزار شما می توانید تعداد جستجوی محدود در روز انجام دهید و برای انجام جستجوی بیشتر باید به صورت ماهانه اشتراک پرداخت کنید. در حالی که ممکن است برای اصطلاحات یا عبارات خاص به سرعت رتبه بندی کنید، اکثر مشاغل به تدریج از SERP ها صعود می کنند. اگر خریدار به دنبال اطلاعات باشد و شما در عوض سعی کنید محصولی را به او بفروشید، ممکن است یک کلیک دریافت کنید، اما آنها به سرعت جهش خواهند کرد، که به رتبه شما آسیب می رساند.
اگر به دنبال یادگیری بیشتر در این زمینه هستید، مطالب آموزشی کلاسیتو در بخش آموزش سئو میتواند راهنمای شما باشد. MozPro نیز یک ابزار جامع و کاربردی سئو است که برای بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی استفاده می شود. علاوه بر بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی، می تواند بک لینک ها را تجزیه و تحلیل کند و برنامه ریزی کلمات کلیدی را برای شما انجام دهد. شما کلمات کلیدی که روی آن ها متمرکز هستید را وارد می کنید و MozPro به شما نشان می دهد که چه عملکردی برای نمایش در موبایل و دسکتاپ دارید. همچنین به شما نمایش می دهد که آیا در ماه گذشته افت رتبه را در موتورهای جستجو تجربه کرده اید یا خیر.
با شناخت دقیق ترندهای جستجو، میتوانید محتوایی بسازید که نه تنها ارزشمند باشد بلکه به صورت مداوم بازدیدکنندگان را جذب کند. این سایت با نمایش تعداد جستجوی ارگانیک کلمهی کلیدی شما عملکرد شما را نمایش میدهد. Niche Laboratory یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که کلمات کلیدی LSI تولید میکند. این ابزار به سایتها (مخصوصاً سایتهای جدید) برای انتخاب موضوع برای تولید محتوا کمک میکند. این ابزار به کاربران جهت پیدا کردن کلمات کلیدی بلند و تجزیه و تحلیل وب سایتهای رقبا نیز کمک میکند.
علاوه بر این با وارد کردن کلمهی کلیدی مورد نظر، لیست کاملی از پیشنهادات را دریافت خواهید کرد. این ابزار به شما امکان میدهد کلمات کلیدی رقبا، رتبهبندی آنها، بک لینکها، ترافیک ارگانیک و بسیاری از معیارهای دیگر را تجزیه و تحلیل کنید. Semrush همچنین ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی، تحلیل محتوا و ردیابی رتبهبندی ارائه میدهد. با استفاده از وبسایتها و ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، میتوانید MSV جهانی یک کلمه کلیدی را جستجو کنید یا حتی آن را به یک شهر خاص محدود کنید. در حالی که MSV بالاتر به معنای ترافیک بالقوه بیشتر برای وب سایت شما است، همچنین به معنای رقابت سنگین تر است.
Morningscore یکی از معدود ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که من امتحان کرده ام که برای کلمات کلیدی مانند این ارزش پولی قائل است. همانطور که می توانید تصور کنید، برای کمک به شما در اولویت بندی با ارزش ترین فرصت های کلیدواژه بسیار مفید است. این ابزارها سایتها و یا نرمافزارهایی که هستند که با تحقیق بر روی تمامی سایتهای گوگل، یوتیوب، Bing و… کلمات کلیدی مرتبط با موضوع شما را پیدا کرده و تجزیه و تحلیل میکنند. LongTailPro همان طور که از نامش پیدا است، نرم افزاری است که به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی بلند کمک میکند. کاربران با استفاده از این ابزار، تبدیل به یکی از بهترین سایتها بین رقیبان میشوند که از کلمات کلیدی بلند استفاده میکنند. قیمت این ابزار رایگان نبوده و از 25 دلار تا 98 دلار ماهانه قیمت گذاری شده است.
این برنامه در ابتدا لیستی از کلیدواژههای مهم که رتبه بالایی در گوگل دارند را به شما نشان میدهد. دادههای مهمی مثل تعداد سرچ کلمه کلیدی در ۳۰ روز گذشته، رتبه کلمه در گوگل و همچنین محل دقیق کلمه کلیدی در سایت شما را نشان میدهد. کلمات کلیدی عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل وارد میکنند تا اطلاعات، محصولات یا خدماتی را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند. اگر شما بتوانید کلماتی که مخاطب هدفتان جستجو میکند را شناسایی و از آنها به درستی در سایتتان استفاده کنید، شانس بیشتری برای جذب بازدیدکنندگان واقعی و مشتریان جدید خواهید داشت. گوگل از فاکتورهای زیادی برای رتبه بندی در گوگل استفاده می کند تا بفهمد صفحه شما را در چه جایگاهی از رتبه بندی قرار دهد. در صورتی که می خواهید در رتبه بالاتری از نتایج جستجو قرار بگیرید باید استراتژی خاص برای سایت خود تعیین کنید.
امتیاز صبح سرگرم کننده ترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که من امتحان کرده ام. این تنها ابزاری است که با اعطای امتیاز XP برای انجام کارهای مهم، سئو را شبیه سازی می کند. منگول ها یکی دیگر از پلتفرم های همه کاره است که با یک ابزار قدرتمند تحقیق کلمات کلیدی، به علاوه چهار ابزار مفید دیگر برای برنامه ریزی کمپین های سئوی شما ارائه می شود. WordZe کلمات مناسب و مفید حوزه کاری یا همان نیچ (niche) خود را بدست آورید. به همین سادگی صدها ایده برای کلمهی کلیدی همراه با میزان اطلاعات مربوط به کلمه، مقدار CPC، مقدار ترافیک، سطح رقابت و … را دریافت خواهید کرد.
با بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل شما درک صحیحی از این که باید با چه کسانی رقابت کنید به دست می آورید. ابزار Ubersuggest یکی از معروفترین ابزارهای دنیا در زمینه Keyword Planning است. گستردگی نتایج این ابزار به شکلی است که حتی کللماتی را که ا Google Keyword Planner پیدا نمیکند را ارائه میدهد. این ابزار یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که با وجود وسعت تنوع کلمات کلیدی و دقت بالای آن به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. سمراش از معروفترین سایتها در حوزه دیجیتال مارکتینگ است که در راستای استراتژی بازایابی محتوا کمک میکند. SEMrush با آنالیز سایت، دادههایی از قبیل وضعیت کلی سایت، کلمات کلیدی رقبا، کلمات کلیدی و … در اختیار کاربران قرار میدهد.
این ابزار میتواند به شما کمک کند تا استراتژی بهتری برای تحقیق کلمات کلیدی ایجاد کنید، به ویژه زمانی که به دنبال پیدا کردن فرصتهای جدید برای محتوا یا پستهای وبلاگ خود هستید. شما می توانید از ابزارهای SEMRush به صورت بهینه استفاده کنید، به عنوان مثال می توانید تعیین کنید که وب سایت شما از قبل برای کدام کلمات کلیدی رتبه بندی شده است. گزارشات SEMRush به شما می گوید که در چه جایگاهی از رتبه بندی قرار دارید، هر کلمه کلیدی به چه میزان دشوار است و حجم جستجوی مرتبط با هر کلمه کلیدی به چه میزان بوده است. کلمات کلیدی در وب سایت شما مشخص می کند که کسب و کار شما چیست و چه چیزی می فروشید. با این حال، تعداد و کیفیت کلمات کلیدی گنجانده شده در محتوای شما به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا تعیین کنند که کجا وب سایت شما را در یک صفحه نتایج موتور جستجوی خاص (SERP) نمایش دهند.
استفاده از این ابزارها صرفا برای اطلاع از جایگاه شما در موتورهای جستجو نیست. در صفحه گسترده خود در مورد قصد خریدار برای هر عبارت کلیدی یادداشت کنید، یا عادتی را برای خود یا تیمتان ایجاد کنید که قبل از ایجاد محتوا با استفاده از آن، هدف یک کلمه کلیدی را بررسی کنید. در بسیاری از مواقع، مجموعهای از پرسوجوها را در اینجا میبینید که در ابتدا صفحه/پست را در اطراف بهینهسازی نکردهاید و در جایگاه 1 قرار نمیگیرید، اما با این وجود باعث افزایش ترافیک شما میشوند. با این حال، متأسفانه، Soovle تخمین حجم جستجو یا نمره دشواری کلمه کلیدی را ارائه نمی دهد. بنابراین، اگر میخواهید بیشترین بهره را از آن ببرید، بهتر است از آن در کنار ابزارهای دیگر استفاده کنید. با توجه به اینکه اطلاعات را براساس موقعیت جغرافیایی و در طول زمان ارائه میکند میتوانیم گزارشات بصری خوبی از آن تهیه کنیم.
علاوه بر این اطلاعاتی در رابطه با ارزش و سطح رقابت کلمات نیز منتشر میکند. همچنین دامنه قیمت سالانه این ابزار از 239 دلار شروع میشود و تا 899 دلار ادامه دارد. ابزار تحقیق کلمات کلیدی Keyword Revealer به کاربران برای جستجوی کلمات کلیدی که رقیبان کمتری دارند کمک میکند. پس از این، آنها را از نظر سختی و آسانی آنالیز کرده و بهترین آنها را در اختیار شما میگذارد. در نتیجه در وقت شما صرفه جویی کرده و دیگر نیازی به آنالیز تک به تک کلمات توسط شما نیست.
اگر کلمه کلیدی مورد علاقه خود را پیدا کردید، می توانید آن را با چند کلیک به ردیاب رتبه Serpstat اضافه کنید تا به روز رسانی های روزانه SERP در رقابت را دریافت کنید. من همچنین بسیار دوست دارم که Mangools داده های Trend را برای هر کلمه کلیدی به شما می گوید، بنابراین می توانید ببینید که حجم جستجو در طول زمان چگونه تغییر کرده است. امین اسماعیلی هستم، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و مدیر فنی آژانس خلاقیت وبسیما. از سال 91 تمرکز خود را بر روی مباحث روز سئو و طراحی سایت قرار داده و پس از کسب تجربه و دانش ارزشمند تصمیم گرفتم تا ثمره آن را با دیگران به اشتراک بگذارم. حقیقت این است که انتخاب بهترین ابزار را باید خودتان و متناسب با گزارشات مورد نیازتان انجام دهید.
این ابزار میتواند به شما گزارش های هفتگی قابل اعتمادی بدهد و به شما پیشنهاد کلمات کلیدی بدهد. Advance Web Rankingرتبهبندی سایت و کلمات کلیدی شما را همراه با گزارشهای هفتگی در اختیارتان میگذارد. این ابزار عملکرد جستجوی شما را برای هر دستگاه، جغرافیا و یا هر موتور جستجو ردیابی میکند.Advance Web Ranking نسخه رایگان ندارد. ابزار کلمه گستر یا “Long Tail Keyword Tools” با استفاده از هوش مصنوعی، تمرکز ویژهای بر روی شناسایی کلمات کلیدی طولانی دارند که معمولاً شامل چندین واژه برگرفته از کلمه کلیدی اصلی هستند. این نوع کلمات کلیدی ممکن است جستجوی کمتری داشته باشند اما نرخ تبدیل بالاتری دارند زیرا بیشتر هدفمند هستند.
این کلمات با وجود اینکه جستجوی کمتری دارند اما هدف جستجو را بهوضوح مشخص میکنند. با استفاده از Google Trends میتوانید بررسی کنید که کدام کلمات در حال حاضر محبوبتر هستند. این ابزار به شما کمک میکند ترندهای فصلی را شناسایی کنید و از آنها برای بهینهسازی محتوای خود استفاده کنید. قبل از شروع به تحقیق، باید مخاطب هدف و اهداف سایت خود را به درستی بشناسید. ابزارهای تخصصی برای این کار وجود دارند که فرآیند را سادهتر و کارآمدتر میکنند و اطلاعات بیشتری از رقیب در اختیار شما قرار میدهند.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری